top of page
Zoeken
Foto van schrijverSanne Cornelissen

The Shortcut x Houthoff: Een tweedelige aanpak voor succesvol werken me AI-tools

Alleen kennis en inspiratie zijn niet genoeg. Als je écht effect wilt bereiken met (AI) tools in je werk, dan moet je ook je gedrag aanpassen – en dat is vaak lastig. Daarom werk ik het liefst met een tweedelige aanpak: eerst een workshop om het team te inspireren en motiveren, en een paar weken later een hands-on training achter de laptop. Daarna krijgen deelnemers de tijd om te oefenen met taken die ze al doen, op basis van een persoonlijk plan uit de training. Zo heb ik het ook bij Houthoff aangepakt.


Kennis alleen is niet genoeg

Veel bedrijven willen efficiënter werken met slimme tools zoals AI. Maar wat vaak misgaat, is dat kennis en inspiratie alleen niet genoeg zijn om écht iets te veranderen. In de gedragspsychologie noemen we dit de intentie-gedrag kloof (1). Mensen willen wel veranderen, maar het gebeurt toch niet. Dit komt door dingen als scepticisme, angst voor technologie, of gewoon geen tijd. Het is ook heel menselijk: we houden van wat we al kennen, en dat maakt het moeilijk om te veranderen. Dit is de status quo bias (2), de neiging om vast te houden aan oude patronen.


De aanpak: Eerst de workshop, dan de training

Daarom kies ik het liefst voor een tweedelige aanpak. De eerste sessie bij Houthoff was een workshop vol tips, tools en AI-toepassingen, gemixt met een stukje theorie. Het doel is om het team bewust te maken en enthousiast te krijgen. Mensen komen namelijk pas echt in beweging als ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Daarom wil ik ze laten zien hoe ze die tools echt gaan helpen om beter te werken.


Na de workshop laat ik het team bewust vier weken met rust. Dat geeft hen de tijd om erover na te denken, met elkaar te praten en langzaam de nieuwe ideeën te laten landen. Het helpt ook om die kennis vast te houden; herhaling en verwerking maken dat je dingen beter onthoudt. Zo ontstaat er een natuurlijke motivatie om ermee aan de slag te gaan.


De training: Hands-on werken aan verandering

Na een maand kwam ik terug voor een hands-on training bij Houthoff waarbij het team specifiek aan de slag ging met Copilot (de chat), het schrijven van prompts en slimme methoden. Wat deze aanpak extra waardevol maakt, is dat we de training helemaal hebben afgestemd op hun taken en werkprocessen. Dit gaf het team veel meer inzicht in welke taken ze konden automatiseren en hoe ze met slimme promptmethoden nog meer uit AI-tools kunnen halen.


Door eerst de tijd te nemen voor bewustwording, was er tijdens de training veel minder weerstand. Het team was klaar om te leren en kon direct in de praktijk aan de slag.



Waarom deze aanpak werkt

Mensen leren niet door ze direct achter een laptop te zetten en te verwachten dat ze het meteen snappen. Gedragsverandering gaat in stappen. Eerst moet je gemotiveerd raken en de tijd krijgen om erover na te denken. Daarna kun je de praktijk in. Zo voorkom je dat mensen afhaken of weerstand opbouwen. Door deze aanpak zorg ik ervoor dat het team niet alleen geïnspireerd is, maar ook écht in staat is om nieuwe tools in hun werk te gebruiken.


De resultaten bij Houthoff

Bij Houthoff zag ik meteen na de eerste sessie dat er volop gesprekken ontstonden over hoe AI hen zou kunnen helpen. Tegen de tijd dat de training begon, waren ze klaar om écht aan de slag te gaan. In de weken daartussen hadden ze erover nagedacht, onderling besproken en waren ze enthousiast om de tools in te zetten. Zo werd de training écht effectief. Met relevante cases en taken afgestemd op hun dagelijkse werk, leeft AI nu steeds meer binnen het team.


 

Wil je ook dat jouw team niet alleen gemotiveerd raakt, maar ook duurzaam nieuwe (AI) tools gaat gebruiken? Neem dan contact met mij op voor een workshop en training op maat.


 

Referenties

1. Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes.

2. Samuelson, W., & Zeckhauser, R. (1988). Status Quo Bias in Decision Making. Journal of Risk and Uncertainty.

3. Prochaska, J. O., & DiClemente, C. C. (1983). Stages and Processes of Self-Change of Smoking: Toward an Integrative Model of Change. Journal of Consulting and Clinical Psychology.

Comments


bottom of page